Dona igual!
Sensibilització en la igualtat d'oportunitats dona/home enfocada a la inserció professional
Descripció
DONA IGUAL! és una activitat de teatre divertida i engrescadora en la qual es treballa sobre la igualtat d’oportunitats dona / home enfocada a la inserció professional dels joves.
En l’activitat es treballa directa i indirectament els següents aspectes:
‐ La definició del concepte igualat d’oportunitats.
‐ Els rols dona ‐ home.
‐ Els estereotips professionals i les professions masculinitzades.
‐ Les dificultats en l’accés a treballs per diferencies de gènere (segregació horitzontal).
‐ La conciliació de la vida familiar i laboral i els prejudicis empresarials.
‐ La transmissió dels estereotips a través de la publicitat.
‐ La socialització primària i la distribució dels rols en la família.
En l’elaboració dels continguts tractats en l’activitat de teatre han col∙laborat inicialment tècnics vinculats al àrea de la promoció econòmica de l’ajuntament d’Hospitalet del Llobregat i Gladys Guerra (pedagoga).
Els continguts artístics i tècnics s’actualitzen periòdicament.
Públic objectiu
Per adequació i reforç de l’eficàcia preventiva fem actuacions per grups cohesionats de joves amb un mínim de 30 i un màxim de 120 assistents per sessió.
També es fan actuacions destinades exclusivament a grups de professionals (tècnics en prevenció, professors de secundària, educadors socials) i AMPAS grups de mares – pares de secundària.
Objectius
- Fomentar la igualtat entre les dones i els homes en el marc d’una societat plural i respectuosa amb les diferències.
- Definir el concepte d’igualtat d’oportunitats.
- Reflectir els rols dona i home.
- Mostrar els estereotips professionals i les professions masculinitzades, i les dificultats que poden aparèixer en l’accés als treballs per diferencies de gènere.
- Parlar de la conciliació de la vida familiar i laboral i els prejudicis empresarials existents de cara a aquesta conciliació.
- Reflexionar sobre la transmissió dels estereotips en la publicitat.
- Incidir en la socialització primària i la distribució dels rols en la família.
- Crear un espai de diàleg posterior a la representació on es pugui plantejar de manera oberta els interrogants suscitats en el públic.
- Apropar el teatre al col∙lectiu jove i mostrar cóm es fa, potenciant així als futurs espectadors.
Desenvolupament de l'activitat
L’activitat consta de dues parts que es complementen entre si.
En la primera part es representa a tres joves que estan al seu institut l’últim dia de classe abans de les vacances d’estiu. A l’aula el professor comença a explicar el tema de la igualtat d’oportunitats. Una vegada plantejat el tema a classe, els personatges joves narren anècdotes viscudes al seu entorn, que son escenificades i que estan relacionades amb els diferents aspectes de la temàtica tractada.
En la segona part s’obre el debat on els joves son convidats a reflexionar sobre els interrogants suscitats durant la representació.
Preparació del grup
Es aconsellable que el grup assistent es prepari sobre el tema abans de l’actuació i es faci un treball posterior en tutoria, per això recomanem els recursos que es poden trobar a la pàgina