fbpx

Com t’estimo?

Com t'estimo?

Prevenció de les violències masclistes

Descripció

Com t’estimo? és una obra de teatre fòrum que complementa i estimula els programes d’intervenció i les accions existents que treballen la informació, la prevenció i la sensibilització de la violència de gènere en joves.

En Com t’estimo? treballem la prevenció de la violència de gènere i les actituds i comportaments violents en les relacions de parella dels joves. Ens endinsem en les passions humanes per a investigar quan i per què arriba el moment en què l’amor es converteix en odi. La relació en lloc d’aportar goig i benestar es transforma en tòxica i dolenta començant a semblar-se a un laberint sense sortida.

Com t'estimo?

A través de l’activitat es treballa els diferents tipus de violència que es donen:

  • violència psicològica,

  • violència física,

  • violència sexual,

  • violència domèstica,

  • violència econèmica,

  • cyber assetjament.

És un recurs educatiu per a treballar la prevenció abordant els mecanismes de la violència, com és l’espiral d’abús. Com posar límits als actes i les actituds violentes? El respecte mutu, l’empatia i l’afecte són els elements essencials per a construir una relació afectiva sana.

En l’obra es fusiona el teatre de gest i el teatre de text en un llenguatge tragicòmic. L’espectacle es compon de varies escenes on els personatges viuen situacions dramàtiques en les quals es manifesta la violència en diferents graus. Un personatge bufonesc i poètic semblança a Cupido vertebra la narrativa. Cupido tira les seves fletxes, però a vegades l’amor és cec…

Públic objetiu

Per adequació i reforç de l’eficàcia preventiva fem actuacions per a grups cohesionats de joves amb un màxim de 120 assistents per sessió.

També fem actuacions destinades exclusivament a grups de professionals (tècnics en prevenció, professors de secundària, educadors socials) i grups de mares – pares AFA.

Objetius

  • Interrogar al jove sobre la violència de gènere i les seves formes. Representar diferents situacions conflictives on se sent identificat, donant pas a un diàleg posterior.
  • “Desdramatitzar” el debat sobre aquest tema, però amb el rigor imprescindible. La proposta escènica fa ús d’un llenguatge atractiu, àgil i evocador.
  • Proporcionar eines perquè els joves puguin identificar els diferents tipus de violència. Intervenir per a evitar que s’instal·lin i cronifiquen les relacions abusives.
  • Promocionar els valors ètics, actituds i comportaments que sustenten les relacions saludables.
  • Potenciar la reflexió, perquè la/el jove es pugui plantejar com actuar de manera adequada en situacions on les relacions de parella es tradueixen en “actes” que fan saltar les “alarmes”.
  • Estimular al jove perquè sigui capaç de realitzar eleccions positives i pugui prendre decisions de manera responsable i autònoma enfront de situacions abusives i violentes.
  • Apropar el teatre al col·lectiu jove mostrant com es fa, estimulant i potenciant als futurs espectadors.

Desenvolupament de l'activitat

L’activitat consta de dues parts que es complementen:

1a part: es representa diverses escenes dedicades a diferents tipus de violència de gènere. Abordem la violència de la parella en tots els seus tipus i formes. L’obra està enfocada sobretot en la violència masclista, però també inclou escenes de violència intragènere i violència contra l’home.

2a part: s’obre el debat teatral on el públic és convidat a participar activament, exposant i debatent sobre els interrogants suscitats durant la representació, fent èmfasi en l’assetjament escolar.

Preparació del grup

És aconsellable que el grup assistent es prepari sobre el tema abans de l’actuació i es faci un treball posterior en tutoria, per a això recomanem els següents recursos.